Hvordan og hva jobber vi med i Heimtun barnehage?

Heimtun barnehage drives i samsvar med Lov om barnehager av 17. juni 2005 og rammeplan for barnehager. Barnehagen skal i samarbeid med heimen, jobbe for at hvert enkelt barn får en innholdsrik og verdifull oppvekst som sikrer barn en god og meningsfylt utvikling.

Heimtun barnehage ble startet 13. november 1995. Barnehagen eies av Brit Helen Helmersen Buvarp og Per Helge Buvarp, men barnehagens viktigste ressurs er de flotte og engasjerte ansatte som har fokus på alle barna. Som barnehage , har vi utviklet oss mye iløpet av de siste årene, og for hvert år er vi så heldige å få lære nye ting. Våre læremestere er barna, og de er både ærlige og oppriktige. Takk til alle barn som har lært oss å se hva som betyr noe iløpet av en dag.

Heimtun barnehages pedagogiske grunnsyn er at det er i lek, sosialt samspill og hverdagsaktiviteter barn lærer mest. For å komme i gang med lek, må barnet være trygg på omgivelsene og rutinene. Trygghet og omsorg legger grunnlager for all videre utvikling og læring. Vår oppgave er å gi barna variasjon i hverdagen, og gjennom det skape gode minner de kan ta med seg videre i livet.

Heimtun barnehage er opptatt av at barna må få inspirasjon til kreativ lek. Positive og varierte opplevelser er kilden til fantasi, lek og skaperglede. Derfor jobber vi mye med å utvikle og tilrettelegge barnas fysiske læringsmiljø, samtidig som vi også skaper opplevelser gjennom turer og varierte aktiviteter. Vi mener at barnehagens utemiljø og innemiljø må fremstå som innbydende og inspirerende for barna. Forventer vi at barna skal ha en god lek, er vi også forpliktet til å tilrettelegge for det.

Heimtun barnehage har hele tiden et stort fokus på barnas sosiale handlingskompetanse. Barn lærer å forholde seg til omverdenen gjennom egne erfaringer, og de formes i stor grad av hvordan de blir møtt av menneskene rundt dem. Voksnes væremåte er viktig for barna, og barna kopierer sine forbilder i handling, ogd og gjerninger. For at barna skal omgås andre på en positiv måte og vise respekt for andre, må de også møtes på en positiv og respektfull måte. Dette er ansattes utgangspungt i sitt samarbeid med barna i barnehagen.